Zuzana Firmentová a Mária Kižnanská sú talentované mladé umelkyne, ktoré sa stretli v ateliéri grafiky na VŠVU. Ich prístupy k tvorbe sú odlišné, no spája ich snaha o pochopenie a vysporiadanie sa so súčasným svetom postpravdy, v ktorom sa stierajú hranice medzi reálnym a virtuálnym a nikto už nedokáže s istotou povedať, ktoré z toho je viac skutočné. Snaha o hľadanie akejsi objektívnej reality naráža na vzburu vnútorných démonov, ktorí suverénne vyhlasujú, že nič také ako realita neexistuje. Je to hoax. Len ďalšie deepfake video, ktoré ste zazdieľali skôr, než ste si stihli overiť zdroje. Mária Kižnanská vo svojej tvorbe nadväzuje na tradíciu postinternetového umenia. Voči pretlaku informácii a vizuálneho kontentu digitálneho sveta sa vymedzuje návratom k tradičnému analógovému médiu kresby a maľby. Obsahovú vyprázdnenosť internetových príspevkov premieňa do kolážových ťažko čitateľných obrazov. Symboly stratili svoj zmysel. Zostala len farba a dáta obstrahované do pocitu bez okolností. Všetko je virtuálne a nič nie je reálne. Počítačové glitche sa miešajú s chybami nášho vedomia. Legenda hovorí, že človek zomrie dvakrát. Prvý raz, keď naposledy vydýchne. A druhý raz vtedy, keď instagram definitívne zmaže jeho profil. Sochy Zuzany Firmentovej sú plné chápadiel, klepiet, pazúrov a všemožných končatín. Práve pomocou nich sa autorka snaží metaforicky aj doslovne obsiahnuť paradigmy tohto sveta. No pravidlá reality často nedávajú zmysel. A tak jedinou možnosťou na zachovanie zdravého rozumu je vytvorenie sveta vlastného, ktorý funguje podľa vašich jedinečných pravidiel. Zuzana takisto pracuje výhradne analógovým spôsobom- vlastnými rukami si vytvára svoj mytologický svet, plný podivných postavičiek, ktoré elegantne balansujú na hrane desivosti a roztomilosti. Pri práci autorka často pracuje s nájdenými materiálmi, predovšetkým s detskými hračkami, ktoré prerába a inkarnuje do nich svojich vnútorných démonov. Zámerne ich bližšie nešpecifikuje, a prenáša na divákov zodpovednosť za to, ako sa k týmto kreatúram postavia.
Michaela Prablesková