Dimenzia Y - Katarína Balúnová

Dimenzia Y - Katarína Balúnová

Kurátorský text:

Príbehy o vesmíre a kozme možno považovať za dôležitú súčasť vývoja myslenia, umenia, ale aj sociálno-kultúrnych a politických dejov, formujúcich charakter súčasnej spoločnosti. Či už spomenieme slovenské konceptuálne umenie, ktoré sa vyvíjalo od 60. rokov 20. storočia a jeho výraznou zložkou boli úniky do vesmíru a kozmológia1, prehodnocujeme vesmírne projekty a vedecké experimenty, vznikajúce počas obdobia studenej vojny alebo sa vrátime k vesmírnym odtlačkom v literárnej sci-fi a v ďalších pop-kultúrnych žánroch, ktoré boli súčasťou dospievania viacerých generácií (Star Trek, Star Wars), zistíme, že interpretácia, ale aj formy kontextualizácie vesmíru majú mnohé podoby, o ktorých nemožno uvažovať bez kritickej reflexie.2 Zároveň však stále predstavujú prvky prežívajúcej utópie a transcendencie, ktoré spája mytológia, symbolizmus, metafory a bezčasie, schopné fungovať naprieč naratívmi človekom kreovaných kontextov.

Napriek skutočnosti, že väčšina utopických perspektív bola v priebehu historického vývoja diskreditovaná a poznáme ich skôr ako príbehy sklamaných nádejí a politických pochybení či klišé,  potreba úniku z rytmu súčasnosti alebo hľadanie a vytváranie nových (iných) svetov, ktoré sa zvykli spájať práve s utopickým myslením a tvorením imaginácií symbiotického života, je stále aktuálna.3 Naša každodenná realita sa pohybuje v dimenziách kumulujúcich sa vojnových, pandemických, ekologických, identitárnych a ďalších kríz, pričom sa ohýba pod vplyvom technológií, platformizácie, prekarizácie práce a času alebo osobnej intimity. Tento stav zneistenia súvisí aj rozkladom všeobecných istôt a hodnôt, no taktiež formuje naše subjektívne svety, vnímanie či prežívanie šťastia a oddychu. Máme potrebu (nutnosť) byť v neustálom strehu a trénovať schopnosť vzdorovať výzvam, ktoré si často nedokážeme interpretovať. Po utopických snoch minulosti, ktoré sa javili ako perspektívy ideálnych budúcností (napríklad v oblasti literárnej fikcie, politických programov alebo v návrhoch urbanizmu a architektúry) prichádza moment, kedy nás mechanizmy neskorého kapitalizmu učia uvažovať skôr v perspektívach dystopického realizmu4. Môže ešte existovať predstava lepšieho, udržateľného i keď nie dokonalého sveta, bez nutnosti dodatku o jeho estetickej či emocionálnej toxicite (naivite) alebo médiami konštruovanej mystifikácii?

Niekde medzi neistými predstavami o tom, kým máme-môžeme-musíme byť, ako máme pristupovať k hromadiacim sa krízam, ale aj snom, v súčasnosti, formovanej presýtenosťou a nepokojom, žiadajúcej únik (utópia), no zároveň si priznávajúcej deštrukciu (dystópia), medzi ktorými často nemožno explicitne rozlišovať5, sa Katarína Balúnová obracia k potrebe premýšľania o mimozemskom svete,  ako o samostatnej forme utópie, ktorá konfrontuje minulosť, prítomnosť aj budúcnosť, pričom necieli byť definitívne harmonická. Vyhradzuje si dimenziu svojho bytia a úvah o vesmíre, ktorý je symbolický aj mýtický, no taktiež metaforicky pripomína vzťahy, tvorené nie ideálnymi  prístupmi človeka k entitám, materiálom či potenciálnemu priestoru medzi hranicami planét, príbehov, myšlienok, histórie a vedy.

Autorka vychádza z perspektívy, ktorá prisudzuje utópii istú formu ambivalencie a zasadzuje ju do prostredia napätia medzi kritikou súčasnosti, hľadaním alternatív v budúcnosti a odkazmi k súvislostiam z minulosti.6 S touto interpretáciou pracuje v prostredí subjektívneho časopriestoru – výstavy, kde vzniká priestor interakcie diel vo viacerých médiách. Ústredným bodom inštalácie sa stávajú obrazy, ktoré využívajú recyklované plátna a pre autorku typické vrstvenie významov. Séria Vesmírni cestovatelia s odkazom k staršiemu projektu Three Faces prezentuje motívy príbehov a intergalaktické prepojenia, ktoré doplňuje symbolika tvarov, línií a farieb. Tie môžu pripomínať retro futuristické lesklé povrchy, no taktiež odkazujú k trajektóriám kozmických telies, prepojených v sieťach nových kompozícií a dialógov. Prostredníctvom koláží materiálov, malieb, videa a ďalších objektov, sa autorka presúva od intímnych spomienok, odkazujúcich k tradičným transcendentálnym tendenciám náboženstiev, cez osobnú mytológiu a intuíciu až k pripomienke potreby pokory voči prírode a jej mimozemským súčastiam.

Dimenzia Y je galaxiou mýtov, je časopriestorom Kataríny Balúnovej a jej príbehu o mikrozme aj makrokozme, no taktiež utópiou bez stanovených pravidiel, časových rámcov a proklamácie jednoznačných právd a filozofií (hraníc). Stretávame sa tu so svetom, s ktorým sa môžeme stotožniť, podobne ako sa môžeme identifikovať s konkrétnou generáciou, no rovnako ho môžeme odsúdiť či neprijať. Sama sem vstupujem ako pozorovateľka, cestovateľka a medzidimenzionálna výskumníčka, pričom otváram diskurz potreby vytvárať podobné momenty, ako bezpečné zóny, umožňujúce úniky zo siete podmienok a závislostí alebo ako miesta, ktoré podnecujú k rekonštrukcii našej imaginácie a medzigeneračným či medzidruhovým dialógom bytostí, ale aj času, ako stále viac opotrebovanej a hodnotnejšej veličiny.

 

[1] Medzi autormi okruhu bývalého Československa, tvoriacich s priamymi odkazmi na vesmír, kozmos a úniky do ďalších svetov, ktoré mali v tom období taktiež výrazné sociálno-politické kontexty, možno spomenúť Júliusa Kollera, Stana Filka, Alexa Mlynarčíka, Karla Malicha a ďalších.

[2] Spomeňme napríklad súčasné formy kozmoturizmu alebo kritiku čerpania prírodných zdrojov a narúšanie ekosystémov v prepojení na vesmírne pokusy a projekty.

[3] Pojem utópia je spájaný s vydaním rovnomennej knihy Thomasa Mora v roku 1516. Okrem širokej škály starších filozofických prístupov, možno medzi súčasnými teoretikmi zaoberajúcimi sa kontextmi utópií, dystópií alebo kritickými prístupmi k štruktúram spoločenských systémov, spomenúť napríklad mená Karl Mannheim, Franco Bifo Berardi, Fredric Jameson a ďalší.

[4] Pojem rozvádza publikácia Dystopický realismus Václava Janoščíka, ktorá podáva interpretáciu pop-filozofie a kritickej teórie, sústredených na premeny utopických vízií z minulosti, dystopické príbehy a aspekty žitia v súčasnej podobe kapitalizmu v prepojeniach na umenie, literatúru a populárnu kultúru. Janoščík, V. (2021). Dystopický realismus: jak se učit skrze kapitalismus a temné budoucnosti : pop filozofie, pop teorie 1.2. Akademie výtvarných umění v Praze.

[5]  Pričom sa tento stav týka všetkých, bez príslušnosti k genderu, konkrétnej generácii alebo geografickému vymedzeniu (globálna destabilizácia).

[6] Autorka odkazuje k prístupu Zygmunta Baumana, ktorý okrem iného uvažuje o tekutosti súčasnej spoločnosti a o vzťahoch či aspektoch nastavenia socio-kultúrnych dejov a politických kontextov. Viac napríklad v publikácii: Bauman, Z. (2020). Tekutá modernita (Vydání druhé, v Portále první). Portál.

Dimenzia Y

Katarína Balúnová

 

Kurátorka:

Viktória Pardovičová

 

6. 2. – 27. 4. 2025

Krajská galéria v Prešove

 

Foto: 

Marek Rohaľ
(Krajská galéria v Prešove)