Veda v mierkach umenia

Veda v mierkach umenia

Čo znamená slovo meranie v súčasnosti? Ako by sa na túto  problematiku dalo nahliadať  v dnešnom svete sledovania prostredníctvom sociálnych sietí, online platforiem, aplikácií a ďalších technologických služieb? Výstavný projekt ARS/QUANTA – Umění měření v pražskej Galerii NTK by svojim zameraním mohol hľadať odpovede, primárne sa však téme merania venuje prostredníctvom mechanických vedeckých technológií určených na meranie, ich histórie či premeny. Vo svojej druhej časti je však doplnený o prehliadku rôznorodých prístupov súčasného umenia, ktoré dokladajú, že záujem o exaktné vedy nie je a ani nikdy nebol explicitne oddelený od umeleckého jazyka.

 

Výstava v priestoroch Národní technické knihovny, ktorej súčasťou je aj Galerie NTK, združuje dve odlišné – a pritom výrazne komunikujúce oblasti. Veda, fyzikálne experimenty a ich historické záznamy, spolu s technickými prístrojmi a mechanickými inštrumentmi by mohli byť predstavené formou klasickej expozície muzeálnych artefaktov. V prípade kurátorskej koncepcie Milana Mikuláštíka a skupiny umelcov a umelkýň (Jaroslav Anděl, Radovan Čerevka, Epos 257, Jolana Havelková, Vladimír Havlík, Otis Laubert, Markéta Magidová, Lukáš Machalický, Michal Machciník, Jan Nálevka, Jirka Skála, Vladimír Turner, Aleš Zapletal, Martin Zetová a ďalší) však došlo k fúzii svetov umenia, zberateľstva a vedy. Projekt vznikol ako súčasť zámeru vystavenia náhodne nájdenej zbierky metrologickej techniky Jiřího Nováka a Roberta Pelanta, ktorá bola doplnená o dobové knižné ukážky zo zbierok NTK. Zoskupenie českých a slovenských umelcov a umelkýň viacerých generácií následne svojimi dielami ponúklo medziodborovú sondu do sledovanej problematiky, pričom zariadenia obsiahnuté v zbierke dostávajú priestor pre prezentáciu svojich nielen historických naratívov.

V prvej časti výstavy sa nachádza samotná rozsiahla zbierka, ktorá iniciovala projekt. Historické predmety, fyzikálne prístroje, malé aj väčšie zariadenia sa tu stávajú „vznešenými“ artefaktmi s umiestnením na podstavcoch a v individuálnych vitrínach, no zároveň účastníkmi zostavených kolážovitých konštelácií masívnejšieho charakteru, ktoré by bolo možné prirovnať ku kabinetom kuriozít – kunstkamerám. Prítomnosť knižných vedeckých a geometrických historických vyobrazení, z ktorých niektoré pochádzajú zo 17. či 18. storočia, potom expozícii pridáva vizuálnu vrstvu krajne edukatívneho charakteru, komunikuje však s naratívom zberateľstva a historických kabinetov. Vedecko-historická časť výstavy by napriek volnejšiemu usporiadaniu a kategorizácii exponátov, ktoré odkazujú skôr k výtvarne až hravo kurátorsky poňatej expozícii, mohla obsahovo a aj rozsahovo konkurovať muzeálnej výstave, zameranej primárne na diváctvo s vyššou odbornou znalosťou odboru metrológie.

Vstup do diferentného sveta následne predstavuje druhá, umelecky orientovaná vrstva projektu. Niektoré diela tu takmer splývajú s ostatnými artefaktmi, ich readymade charakter je však funkčným aspektom, ktorý podnecuje k vnímaniu nových interpretácií v kontraste s predmetmi čisto vedeckého charakteru, ktorých pôvodná funkcionalita ostala napriek preneseniu do galerijného prostredia nezmenená. Vo vitrínach a ďalších konšteláciách potom stretávame napríklad pravítka a metre, ako aj intervenciie Jiřího Skálu, Vladimíra Havlíka či Otisa Lauberta, ktorého záujem o zberateľstvo v spojení s rôznorodými mernými zariadeniami možno vidieť aj v ďalších  prácach ako Od tepla rukou po chlad nohou (1997) alebo Stopäťdesiatkrátstopäťdesiat (1975 až 2025).

Ďalším autorom, ktorého umelecký prístup často pracuje s náhodne nájdenými predmetmi či vyradenými vedeckými a školskými materiálmi, je Michal Machciník. Vo výstave bolo možné vidieť jeho asamblážové obrazy, ale aj zoskupenia artefaktov, ktoré transformuje na umelecké, krajne absurdné a serióznosť vedy dekonštruktujúce inštalácie a subjektívne kabinety. Viac kriticky orientované boli príspevky Radovana Čerevku (Iranian Complex, 2008) alebo umelca Epos 257, ktorého akcia Nejvyšší bod Prahy (2023) komentovala realitu kapitalizácie verejného priestoru a mestskej krajiny. Dielo tiež odkazovalo k závislosti na posudzovaní a meraní hodnôt, pričom sa opodstatnenie tejto činnosti môže vytratiť.

Obsahovo rôznorodé prístupy k meraniu či fyzikálnym veličinám predstavili aj ďalšie diela ako napríklad animácia Jana Nálevku (16 stupňů, 2012), ktorá v číselných súvislostiach odvodených od celziovej stupnice vizuálne zjednocovala priestor alebo početné, primárne objektové inštalácie. Popri konceptuálne orientovaných prácach potom sledovanú problematiku v ďalších médiách rozšírila séria malieb Aleša Zapletala (Rozum objevuje sám sebe, 2015), intervencia odkazujúca okrem iného aj  k fenoménu merania seba samého od Vladimíra Turnera (Kilometry za hodinu, 2023) či séria fotografií, pochádzajúcich z dlhodobého projektu sledovania procesov deštrukcií prostredia (Situace – Měření CO, prach, 2024) fotografky Jolany Havelkovej. Markéta Magidová ako druhá ženská umelkyňa na výstave pracovala s problematikou zachytenia a plynutia času. Jej interaktívna inštalácia (Měření) vyzývala diváctvo k zapojeniu sa a rozvinutiu metra jednoducho uchyteného na stene. Napriek tomu, že dielo vizuálne pripomínalo readymade, svojím obsahom do konceptu prinieslo filozofické a literárne odkazy s citlivejšou poetikou.

Autori a autorky vytvorili asambláž foriem, prístupov a tém problematizujúcich meranie, ktoré by za iných okolností nemuseli byť nikdy spojené v jednom celku. Na rozdiel od výstavy Úchylka měření. 1392 hodin výstavy. Z toho 237 hodin otevřeno vo Fotograf Gallery z roku 2022, ktorá sa zaoberala témou merania v súvislosti s fotografiou a bola koncipovaná viac kriticky vzhľadom na súčasné negatívne vplyvy zberu dát a riadiacich princípov v systémoch spoločnosti, tu sa do popredia dostala samotná technika, meracie prístroje a krajne obsesívna potreba zbierania hodnôt a dát s využitím v umeleckom procese. Inštaláciu niektorých diel by si vzhľadom na ich rôznorodý formálny charakter bolo možné predstaviť aj v odlišnom priestorovom rozložení, no ako celok pôsobili prehľadne, čo je adekvátne k charakteru samotnej výstavy, odkazujúcemu k exaktným vedám. Tento aspekt môže byť podnetný aj pre odborne zameraných návštevníkov, primárne vzdialenejších umeleckému okruhu. 

Výstavný projekt ARS/QUANTA – Umění měření predstavil rozsiahlu interpretáciu témy metrológie a fyzikálnych vied v dialógu so súčasným umením, podporujúcu schopnosti uvažovať v širších estetických, historických, ale aj technologických či spoločenských kontextoch. Účasť viacerých súčasných autorov a autoriek, ktorých tvorba je so sledovanými témami úzko prepojená alebo sa jej rámcovo približuje, taktiež necháva otvorený diskurz o neprestajnej fascinácii a akejsi potrebe zoraďovania, merania či zostavovania presných tvarov a foriem, ktorá sveta umenia. Ostáva však otázkou a v súčasnosti stále aktuálnejšou témou, akým smerom sa tieto tendencie budú posúvať či transformovať a degradovať pod vplyvom súdobej technologizácie, systémového dohľadu a potreby sebakontroly.

 

ARS/QUANTA – Umění měření

Galerie NTK, Praha

10. 9.-9. 10. 2024

Kurátor: Milan Mikuláštík

FOTO: Marcel Rozhoň