6. Bienále plastiky malého formátu 2019

Fotoreporty
Galéria Miloša Alexandra Bazovského
28.03.2020

6. Bienále plastiky malého formátu 2019

3D Reflexie

 

Kurátor: Roman Popelár

Bienále plastiky malého formátu predstavuje komornú 3D tvorbu mladej a strednej generácie slovenských vizuálnych umelcov a prizvaných hostí zo zahraničia, vytvorenú prevažne v priebehu posledných dvoch-troch rokov.    

 

6. Bienále plastiky malého formátu 2019

Bienále plastiky malého formátu predstavuje komornú 3D tvorbu mladej a strednej generácie slovenských vizuálnych umelcov a prizvaných hostí zo zahraničia, vytvorenú prevažne v priebehu posledných dvoch-troch rokov.    

 

Až do aktuálneho ročníka bolo podujatie spojené s mestom Pezinok – v kontexte pôvodnej koncepcie organizátora – o.z. ATELIÉR PK a odborných garantov – akad.soch. Jozefa Jankoviča a historičky umenia Ľuby Belohradskej. Išlo o snahu zakladateľov vytvoriť v menšom regionálnom meste na Slovensku podujatie medzinárodného významu – podľa vzoru Bienále malej plastiky v Murskej Sobote v Slovinsku, na ktorom sa v priebehu rokov kurátorsky a výstavne podieľali aj slovenskí teoretici/umelci. Rok 2007 je z tohto pohľadu symbolický: v Murskej Sobote sa otváral posledný – XXIII. ročník podujatia, v Pezinku sa otváral I. ročník. Pod názvom Fakty/Artefakty v kurátorskom výbere Ľuby Belohradskej tvoril výnimku: po 17 rokoch mapoval históriu tvorby drobnej plastiky a voľne stojaceho objektu na Slovensku v rokoch 1990–2007.

V roku 2010 prebral odbornú záštitu nad podujatím súčasný kurátor, Mgr. Roman Popelár a v priebehu nasledujúcich štyroch ročníkov (2011, 2013, 2015, 2017) vytvoril z regionálneho podujatia výstavu medzinárodnú a putovnú. Zúčastnili sa jej výtvarníci z Čiech, Poľska, Maďarska, Nemecka, Japonska a Ukrajiny. Od roku 2013 už prihlásení autori podliehali kurátorskému výberu, od r. 2015 ich kurátor začal oslovovať aj sám. V r. 2017 sa podujatie po prvýkrát predstavilo v zahraničí – na pôde ASP Gallery vo Wroclavi a v tom istom roku bola výstava reinštalovaná (taktiež prvýkrát) aj v Synagóge – Centre súčasného umenia Galérie Jána Koniarka v Trnave.

Tento rok bolo/bude Bienále prezentované postupne v štyroch regionálnych galériách na Slovensku (Kysucká galéria v Oščadnici, Galéria Jána Koniarka v Trnave, Turčianska galéria v Martine a  Galéria M. A. Bazovského v Trenčíne), ako aj v Galérii UMELKA v Bratislave. Silnú konkurenciu má v súčasnosti hlavne v Trienále drobnej plastiky a kresby v Banskej Štiavnici, ktorého XII. ročník sa konal presne pred rokom (viacero starších ročníkov bolo kvalitatívne nestálych, avšak v r. 2015 sa organizácie chopil silný tandem (M. Janušová a E. Vilím), ktorý dal podujatiu novú tvár a zmysel.

Známe je aj Trienále drobnej plastiky v nemeckom Fellbachu, ktoré práve prebieha (1.6 – 29.9. 2019) a teší sa diváckej návštevnosti i publicite.

Bienále plastiky malého formátu má krízové roky za sebou, aj keď núdzu o záujemcov vystavovať nemalo nikdy. Tematicky sa tento ročník orientuje na tri okruhy tém: atypické formy figurácie (vytvorené či už klasickými postupmi alebo najnovšími technológiami – CNC fréza, 3D tlačiareň...), prípadne ide o torzo figúry sústredené na expresívne gesto. Figuráciu vyvažuje abstrakcia – či už klasická geometria alebo „anorganické štrukturálne objekty“ zamerané na nekonečno (vesmír). Tretím okruhom je tzv. osobná mytológia – diela vychádzajúce z vlastného prežívania či skúsenosti.

Výstavy v galériách dopĺňajú komentované prehliadky pre školy alebo laickú verejnosť. Zabezpečujú ich odborní pracovníci galérií a podľa lokality sú na ne prizývaní aj vystavujúci autori. V prvých ročníkoch bolo súčasťou Bienále program DETI NA VÝSTAVE, kde tieto pod dohľadom galerijného pedagóga o dielach diskutovali alebo reagovali výtvarným prejavom. Dôležité je, že v súčasnosti sú podujatiu naklonení mnohí riaditelia i odborní pracovníci slovenských galérií, čo  spolu so signálmi záujmu zahraničia o slovenskú sochársku tvorbu otvára nové možnosti pre formovanie Bienále do budúcnosti a pre ATELIÉR PK priaznivejšie podmienky pre jeho koordináciu a produkciu.