Individuálna výstava Matúša Maťátka (1984) v Trnave prináša silnú dávku súčasného vizuálneho jazyka, vyzývavú obrazovú inštaláciu ikonických obrazov a príbehov. Ide o programové budovanie encyklopedickej obrazárne, kde sú zaznamenané „zlomové“ historické udalosti a krízové momenty našich štátotvorných dejín a autorov ironický, až pichľavý humor. Na scéne sú hutne zoštylizovaní naši hrdinovia, idoly, zbojníci, či partizáni, ale aj dnešní kostlivci, čo vypadávajú zo skrine. V druhom kole Maťatko svojsky komunikuje s dejinami umenia – inšpirácia Muchovou Slovanskou epopejou, interpretácia Jána Francisciho od Bohúňa, portrét Ľudovíta Štúra podľa Františka Kolářa, či Kulichovej postavy Matice slovenskej, ale aj zapojenie niekoľkých diel priamo zo zbierok Trnavskej galérie a pod. Modeluje historické momenty vzniku spoločného štátu Čechov a Slovákov – heraldický lev, čo dusí orla (Spojenými silami), svietnik menory s dymiacimi komínmi namiesto sviečok (Memento), daľej zobrazuje zdvihnutý povstalecký samopal pod Kriváňom (Na horách horí vatra), odhodlaného robotníka a družstevníčku zo socialistickej bankovky s červenými hviezdami namiesto očí (Hviezdna budúcnosť), až po známe gesto víťazstva - zdvihnutej ruky s odťatými článkami prstov (Sľúbili sme si lásku). Nakoniec vytvára jasné komentáre aj súčasným situáciám a problémom – covidový tanec kostlivca s mužom v maske (Tanec smrti), hlavu gorily so zašnurovanými ústami (Gorila), TV prijímač s hviezdou uprostred (Znepokojivé signály), či skriňu, previazanú reťazami, aby z nej nevyskočili povestní kostlivci (Kostlivec v skrini). Maťátko či už v reliéfoch, maľbách, alebo sochách preferuje grafickú štylizáciu so silnou obrysovou linkou a odkazom, ovplyvneným aj komiksom, street artom, mestskými subkultúrami a pod. Matúš Maťatko aj touto kolekciou dokazuje svoj aktívny a kritický postoj k naliehavým kultúrno-politickým otázkam našich dejín aj tragikomickej súčasnosti „v čase kostlivcov“, ktoré dokáže premietnuť do príťažlivej, trochu provokatívnej výtvarnej reči. Výstava je voľným pokračovaním výstav s titulnou bielo-modro-červenou epopejou (2020 – Liptovská galéria P.M. Bohúňa, Liptovský Mikuláš; 2019 – Nová Cvernovka, Bratislava) a potrvá do 24. novembra 2024.